Μείωση Τμημάτων ΑΕΙ, Νέο Πανεπιστημιακό Μοντέλο
Φέτος το ακαδημαϊκό τοπίο για τους πρωτοετείς φοιτητές θα είναι πολύ διαφορετικό. Μέχρι σήμερα γνωρίζαμε την δυνατότητα των μαθητών να επιλέξουν ανάμεσα σε ένα μεγάλο αριθμό τμημάτων. Ακόμη υπήρξε η δυνατότητα σε μαθητές με χαμηλή βαθμολογία στις πανελλαδικές εξετάσεις να εισέλθουν σε κάποιο ανώτατο εκπαιδευτικό ίδρυμα. Το ακαδημαϊκό σκηνικό φέτος αλλάζει ριζικά με μείωση των τμημάτων ΑΕΙ αλλά και με την βάση εισαγωγής.
Δεν ήταν λίγες οι περιπτώσεις μαθητών που εισήλθαν σε ΑΕΙ με βαθμολογίες 4 και 5 γεγονός που προκάλεσε την έντονη αντίδραση των αρμοδίων του υπουργείου Παιδείας. Η αλόγιστη είσοδος μαθητών σε ΑΕΙ χωρίς τις απαραίτητες προϋποθέσεις αλλά και τα όρια δεν βελτιώνει την εικόνα και την απόδοση των ιδρυμάτων. Τα πανεπιστημιακά μας στην συνολική παγκόσμια κατάταξη καταλαμβάνουν θέσεις από την 350η και μετά. Την καλύτερη θέση από τα ελληνικά πανεπιστημιακά ιδρύματα έχει το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο ενώ τα υπόλοιπα ιδρύματα βρίσκονται περίπου 100 θέσεις πίσω. Ωστόσο αυτή δεν είναι μία αληθής εικόνα των πανεπιστημίων μας.
Ελληνική ακαδημαϊκή πραγματικότητα
Η στελέχωση των πανεπιστημίων μας από αξιόλογους καθηγητές αλλά και η πλειοψηφία των φοιτητών δεν αποτελούν συνολικά μία αρνητική εικόνα για τον ελληνικό ακαδημαϊκό χώρο.
Γνωρίζουμε ότι οι οικονομικές απολαβές των πανεπιστημίων είναι μηδαμινές εν συγκρίσει με αυτές άλλων πανεπιστημίων του εξωτερικού. Ωστόσο θα μπορούσαμε να συμφωνήσουμε πως η διαδικασία εισαγωγής στα πανεπιστήμια θα μεταβάλλει άρδην την εικόνα τους αλλά και το επίπεδο τους. Η διαδικασία είναι παρωχημένη και χρήζει άμεσης βελτίωσης.
Πρόσφατα το ζήτημα του ακαδημαϊκού ασύλου προκάλεσε την κοινή γνώμη και ξεσήκωσε τόσο το φοιτητικό κίνημα όσο και ομάδες καθηγητών. Εναντιώθηκαν στην κατάργηση του ασύλου. Εξέφρασαν την άποψη τους για τον χώρο του πανεπιστημίου με τρόπο που είτε συμφωνούμε είτε διαφωνούμε με την κατάργηση του ασύλου, συνειδητοποιούμε ότι το πανεπιστήμιο χρειάζεται άμεσα αλλαγές για να βελτιωθεί και να αποτελεί έναν χώρο εκπαίδευσης που να μην έχει να ζηλέψει σε τίποτα τα μεγάλα και σπουδαία πανεπιστήμια του εξωτερικού.
Μείωση τμημάτων ΑΕΙ
Είναι λύση τα λιγότερα τμήματα; Θα βελτιωθεί η εικόνα των πανεπιστημίων; Θα μειωθεί ο αριθμός των αιώνιων φοιτητών; Αυτά είναι μερικά από τα ερωτήματα που μας ταλανίζουν σκεπτόμενοι το αύριο του ακαδημαϊκού κόσμου.
Σε μία χώρα που προσπαθεί μετά μανίας να εξευρωπαϊστεί και να ακολουθήσει την κοινωνικοπολιτική λογική της δύσης, η οποιαδήποτε προσπάθεια αλλαγής του ακαδημαϊκού τοπίου βρίσκει εμπόδια. Αρκετοί είναι εκείνοι που διαφωνούν με την βάση εισαγωγής. Είναι δυνατόν να εισέρχονται φοιτητές στα πανεπιστήμια με βαθμό 3 ή 4; Αυτή είναι μία ερώτηση που οφείλουμε να απαντήσουμε; Πόσες είναι οι πιθανότητες ενός μαθητή που δεν διαθέτει τις κατάλληλες βάσεις να ολοκληρώσει την ακαδημαϊκή του πορεία χωρίς προβλήματα; Θα καταφέρει να ολοκληρώσει τις σπουδές του; Και ίσως θα έπρεπε να θέσουμε και ένα ακόμη ερώτημα. Η διδαχή της ανταμοιβής οφείλει να στηρίζεται στην προσπάθεια του ατόμου;