Σε φάντασμα έχει μετατραπεί ο μεθοριακός σταθμός Δρυμάδων στα Ελληνο – αλβανικά σύνορα, ο οποίος, παρόλο που ολοκληρώθηκε εδώ και πέντε σχεδόν χρόνια, έχοντας μάλιστα κοστίσει αρκετά εκατομμύρια ευρώ, ποτέ δεν λειτούργησε κανονικά! Έτσι, η απόπειρα άμεσης σύνδεσης των ελληνόφωνων χωριών του Πωγωνίου της Αλβανίας με αυτά του ελληνικού Πωγωνίου ουσιαστικά απέτυχε, με αρνητικές συνέπειες για τους συμπατριώτες μας της γειτονικής χώρας, ενώ παράλληλα δεν κατέστη δυνατό να αποφορτιστούν από την κίνηση τα Τελωνεία Κακαβιάς, Μέρτζανης και Μαυροματίου Θεσπρωτίας.
Κόστισε 19 εκατ. ευρώ
Για να γίνει το τελωνείο Δρυμάδων ξοδεύτηκαν 15 εκατομμύρια ευρώ από το διασυνοριακό πρόγραμμα «Intereg» και την τότε Νομαρχία Ιωαννίνων και άλλα τέσσερα εκατομμύρια από την αλβανική πλευρά.
Το σκεπτικό της κατασκευής του, όπως αναφέρει σε σχετικό δημοσίευμα η «Καθημερινή της Κυριακής», ήταν από τη μία πλευρά να αποφορτίσει τους υπόλοιπους τρεις μεθοριακούς σταθμούς της Ηπείρου στα Ελληνο – αλβανικά σύνορα (Κακαβιά, Μέρτζανη, Μαυρομάτι).
Από την άλλη, το Τελωνείο Δρυμάδων θα διευκόλυνε το πυκνό καθημερινό πήγαινε – έλα των κατοίκων των τοπικών κοινωνιών, αφού από την πίσω πλευρά των συνόρων υπάρχουν τα ελληνόφωνα χωριά του Πωγωνίου, τα οποία διατηρούν ιδιαίτερα ισχυρούς δεσμούς με αυτά του ελληνικού Πωγωνίου.
Ο Αλέκος Καχριμάνης
Ο σταθμός εγκαινιάστηκε με κάθε επισημότητα το 2009 και έκτοτε… απέμεινε έτσι, χωρίς να λειτουργήσει ποτέ!
Σε δηλώσεις του ο Περιφερειάρχης Ηπείρου Αλέκος Καχριμάνης, επί θητείας του οποίου ως Νομάρχη κατασκευάστηκε το Τελωνείο, χαρακτηρίζει ως «έγκλημα» την όλη εξέλιξη.
«Εμείς ως νομαρχία αγοράσαμε και τοποθετήσαμε λυόμενα κτίρια, φτιάξαμε αποχετεύσεις, φέραμε ηλεκτρικό και νερό, βάλαμε τηλέφωνα και αερόθερμα, ετοιμάσαμε τα πάντα και μάλιστα το 2009 έγιναν τα εγκαίνια…», λέει ο κ. Καχριμάνης, προσθέτοντας πως «αποτελούσε και επιθυμία του Προέδρου της Δημοκρατίας να μην απομονωθούν τα χωριά του αλβανικού Πωγωνίου από αυτά του ελληνικού και μάλιστα ο κ. Παπούλιας βοήθησε στο να διανοιχθούν δρόμοι από την ελληνική πλευρά προς τα σύνορα».
Φταίει η Συνθήκη Σέγκεν;
Ένα χρόνο μετά, συνεχίζει ο Περιφερειάρχης, διαμηνύθηκε επισήμως ότι ο τελωνειακός σταθμός δεν μπορεί να λειτουργήσει διότι η συνθήκη Σένγκεν δεν επιτρέπει τη λειτουργία πολλών τελωνείων στις μεθορίους. «Ανεπισήμως» μεταδόθηκε ότι υπήρξε αντίδραση από μερίδα τελωνειακών που έδειξαν απρόθυμοι να μετακινηθούν σε μια τόσο δύσκολη περιοχή!
«Θα μπορούσε να λειτουργήσει το Τελωνείο ως παράρτημα του Τελωνείου της Κακαβιάς για να παρακαμφθεί το εμπόδιο του Σένγκεν, αν υπήρξε τέτοιο». Σε κάθε περίπτωση πρόκειται για ντροπή…», τονίζει ο Αλ. Καχριμάνης, αφήνοντας να εννοηθεί ότι υπήρξε υπονόμευση του εγχειρήματος. Σήμερα γίνεται ένας υποτυπώδης έλεγχος από τους φαντάρους σε διαβατήρια και ταυτότητες, όχι όμως τελωνειακός. Η εικόνα με τα «κουφάρια» των εγκαταστάσεων επιτείνει στους ακρίτες του Πωγωνίου το αίσθημα εγκατάλειψης.
Μακάβριο περιστατικό
Από την πλευρά του ο Δήμαρχος Πωγωνίου Κώστας Καψάλης αφηγείται ένα μακάβριο περιστατικό από εκείνα που συχνά λαμβάνουν χώρα στο μεθοριακό σταθμό των Δρυμάδων και το οποίο έχει καταγράψει παλιότερα και ο «Π.Λ.». Mια νεκροφόρα φτάνει στο Τελωνείο και σταματά σε απόσταση 200 μέτρων από τη συνοριογραμμή. Τέσσερις από τους άντρες που ακολουθούν παίρνουν το φέρετρο και, αφού διασχίζουν τα σύνορα, το τοποθετούν σε άλλη νεκροφόρα, η οποία βρίσκεται στην αλβανική πλευρά.
Οι συγγενείς του νεκρού ομογενή από τον αλβανικό Νότο που πηγαινοερχόταν στα χωριά του ελληνικού Πωγωνίου, όπου εργαζόταν σε κτηνοτροφική μονάδα έως ότου πέθανε, δεν έχουν καλύτερη επιλογή. Αν δεν κάνουν αυτή τη διαδικασία στους Δρυμάδες θα πρέπει να μεταφέρουν τη σορό του με τη νεκροφόρα μέσω του συνοριακού σταθμού της Κακαβιάς, διανύοντας μια διαδρομή πέντε ωρών σε δύσκολο ορεινό ανάγλυφο!
«Δεν είναι η μόνη περίπτωση. Όλοι όσοι πεθαίνουν και πρέπει να τους θάψουν πίσω στην Αλβανία, τους κουβαλούν στα χέρια…», αναφέρει ο κ. Καψάλης.
Πηγή: proinoslogos.gr