Συνεχίζεται η συρρίκνωση του δικτύου της Olympic Air, η οποία μετά τους προορισμούς εξωτερικού που εγκατέλειψε σταδιακά τα προηγούμενα χρόνια ανακοίνωσε στους ταξιδιωτικούς πράκτορες με τους οποίους συνεργάζεται ότι από το φθινόπωρο αποχωρεί και από τρία βασικά αεροδρόμια της Ελλάδας. Συγκεκριμένα, η εταιρεία διακόπτει από τις 30 Σεπτεμβρίου το δρομολόγιο Αθήνα – Ρόδος και από τις 14 Οκτωβρίου το Αθήνα – Θεσσαλονίκη και το Αθήνα – Ηράκλειο. Η Olympic Air, η οποία αποτελεί το διάδοχο σχήμα της παλαιάς Ολυμπιακής, πέρασε στον Ομιλο MIG το 2009 έναντι τιμήματος ύψους 177,2 εκατομμυρίων ευρώ για την αγορά της εταιρείας (συμπεριλαμβανομένων των εταιρειών τεχνικής βάσης και επίγειας εξυπηρέτησης) από το ελληνικό Δημόσιο. Στο διάστημα που μεσολάβησε από τότε η εταιρία προσγειώθηκε ανώμαλα, καθώς αναγκάστηκε να αποχωρήσει από τα περισσότερα δρομολόγια εξωτερικού της παλαιάς ΟΑ, με αποτέλεσμα σήμερα να πετά εκτός από το εσωτερικό κυρίως σε βαλκανικούς προορισμούς. Συνολικά εξακολουθεί να έχει 37 προορισμούς, εκ των οποίων οι 5 στο εξωτερικό (Βουκουρέστι, Βελιγράδι, Σόφια, Τίρανα και Κωνσταντινούπολη) και οι 32 στο εσωτερικό. Οι τελευταίοι μάλιστα από το φθινόπωρο θα μειωθούν στους 29 και θα αφορούν κυρίως άγονες γραμμές. Παράλληλα η εταιρεία έχει μειώσει και στο μισό τον στόλο της, καθώς ενώ τον Οκτώβριο του 2009 επιχειρούσε με 32 αεροσκάφη, σήμερα ο στόλος διαθέτει μόνο 16, ενώ τον περασμένο Μάιο έκλεισε και την τεχνική βάση (Olympic Engineering). Η εταιρεία το 2012 πραγματοποιούσε περί τις 150 πτήσεις την ημέρα, ενώ την περασμένη χρονιά μετέφερε συνολικά 2,9 εκατομμύρια επιβάτες, εκ των οποίων τα 2,3 εκατομμύρια διακινήθηκαν μέσω του εσωτερικού δικτύου. Φθίνουσα πορεία εμφανίζει και ο αριθμός των εργαζομένων στην εταιρεία. Ετσι, ενώ βάσει του σχεδίου που είχε παρουσιαστεί το 2009 η Olympic Air θα απασχολούσε περισσότερους από 4.000 εργαζομένους, σήμερα γι’ αυτήν δουλεύουν περίπου 750 άτομα από 939 στα τέλη του 2011. Βελτιωμένα, κυρίως εξαιτίας των περικοπών, ήταν το 2012 τα οικονομικά μεγέθη της εταιρείας, καθώς οι ζημιές της Olympic Air μειώθηκαν στα 8,6 εκατ. από 37,6 εκατ. το 2011, αν και ο κύκλος εργασιών μειώθηκε στα 216 από 240 εκατομμύρια ευρώ. Η νέα συρρίκνωση του δικτύου της ΟΑ έρχεται σε μια περίοδο που βρίσκεται σε εξέλιξη η διαδικασία εξαγοράς της εταιρείας από την Aegean έναντι 72 εκατομμυρίων ευρώ. Οι δύο ελληνικές αεροπορικές εταιρείες είχαν επιχειρήσει να συμπράξουν άλλη μία φορά στο παρελθόν, και συγκεκριμένα το 2010 που είχε επιχειρηθεί συγχώνευση μεταξύ τους, η οποία όμως έλαβε αρνητική γνωμοδότηση από την ΕΕ. Την περίοδο αυτή και οι δύο εταιρείες βρίσκονται εν αναμονή της νέας απάντησης της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Κύκλοι της αγοράς επισημαίνουν, πάντως, ότι στην παρούσα συγκυρία το ελληνικό αεροπορικό σκηνικό δύσκολα «σηκώνει» δύο εγχώριους αερομεταφορείς. Σημειώνουν, ωστόσο, ότι η Οlympic Air από τη φετινή χρονιά έχει αρχίσει να επιστρέφει στην κερδοφορία και ενδεχομένως να παραμείνει στον αέρα ως μία μικρότερη εταιρεία. Για τις τιμές των εισιτηρίων στο εσωτερικό δίκτυο, οι οποίες έχουν αποτελέσει πολλές φορές σημείο τριβής τόσο με επιβάτες όσο και με τις τοπικές αρχές της περιφέρειας, οι οποίες τις χαρακτηρίζουν υψηλές, φαίνεται ότι λίγα μπορούν να γίνουν, καθώς κύκλοι των αεροπορικών εταιρειών θεωρούν ότι τα υψηλά τέλη του αεροδρομίου της Αθήνας απαγορεύουν τις μειώσεις.
Δύσκολη η ελληνική αγορά
Απίθανη θεωρείται η είσοδος νέων παικτών στην ελληνική αγορά εσωτερικού αυτήν την περίοδο λόγω της συνεχιζόμενης οικονομικής κρίσης και της διαρκούς μείωσης των αεροπορικών ταξιδιών των Ελλήνων. Αλλωστε και η Cyprus Airways, η οποία πραγματοποιούσε πτήσεις προς τη Θεσσαλονίκη, το Ηράκλειο και τη Ρόδο, αναγκάστηκε να τις διακόψει πρόσφατα εφαρμόζοντας πρόγραμμα περικοπών. Κύκλοι της αεροπορικής αγοράς μάλιστα σημειώνουν ότι επειδή στα συγκεκριμένα δρομολόγια οι ναύλοι ήταν χαμηλοί η μηνιαία ζημία από το πρώτο δρομολόγιο που ξεκίνησε η εταιρεία προς τη Θεσσαλονίκη υπολογίζεται πως έφτανε το 1,7 εκατομμύριο και εκτοξεύτηκε στα περίπου 3,5 εκατομμύρια τον μήνα με την προσθήκη των άλλων δύο προορισμών.
Αντιθέτως, μηνύματα… απογείωσης του ελληνικού τουρισμού δίνουν οι αεροπορικές εταιρείες, οι οποίες ξεκινούν ή ανανεώνουν εποχιακά δρομολόγια από το διεθνές αεροδρόμιο της Αθήνας «Ελευθέριος Βενιζέλος», αλλά και αερομεταφορείς χαμηλού κόστους και μεγάλοι τουριστικοί οργανισμοί, οι οποίοι έχουν ήδη αρχίσει πτήσεις τσάρτερ σε ελληνικούς προορισμούς.
Αφίξεις τουριστών
Ηδη τα περισσότερα περιφερειακά αεροδρόμια είχαν θετικά πρόσημα στις αφίξεις αλλοδαπών τουριστών το πρώτο πεντάμηνο του έτους, με… πρωταγωνιστές στην αύξηση τη Μύκονο, την Καλαμάτα, τη Σαντορίνη, τη Ζάκυνθο, την Κεφαλονιά, τα Χανιά και την Κέρκυρα.
Πηγή: ethnos.gr