Μπορεί αρχικά τα σούπερ μάρκετ να άντεχαν στην κρίση, αλλά οι αντοχές τους πια μειώνονται. Τα τελευταία στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής δείχνουν ότι οι έλληνες καταναλωτές αναγκάζονται να περιστείλουν δραστικά ακόμη και τις δαπάνες για βασικά είδη, καθώς ο όγκος των πωλήσεων στα σούπερ μάρκετ υποχώρησε τον Ιανουάριο σε ποσοστό περίπου 15% σε σύγκριση με τον περσινό Ιανουάριο.Μέσα σε αυτές τις συνθήκες, ο ανταγωνισμός γίνεται ακόμη πιο αδυσώπητος, με τις πολυεθνικές εταιρίες σούπερ μάρκετ να προσπαθούν να συγκεντρώσουν το μεγαλύτερο δυνατό μερίδιο της «πίτας», εξοβελίζοντας τα τοπικά σούπερ μάρκετ, τα οποία λόγω της μικρής τους δυναμικής είναι και πιο ευάλωτα.
Στα Γιάννενα, ο «οδικός» χάρτης των σούπερ μάρκετ έχει αλλάξει αρκετά τα τελευταία χρόνια για λόγους που δεν ερμηνεύονται αποκλειστικά και κατ’ ανάγκη μόνο από τις τάσεις της αγοράς. Το σούπερ μάρκετ της γειτονιάς μας άρχισε να αλλάζει όψη, μετά τη χρεοκοπία της αλυσίδας «Ατλάντικ» που έφερε στην πόλη μας τον Όμιλο Μασούτη από τη Βόρεια Ελλάδα. Η Ήπειρος αποτελούσε πάντα για τον όμιλο αυτόν ένα βασικό πεδίο για τον αναπτυξιακό του σχεδιασμό. Δοθείσης της ευκαιρίας, προχώρησε στην αγορά του πάγιου εξοπλισμού έξι καταστημάτων της «Ατλάντικ» σε Γιάννενα, Πρέβεζα και Άρτα.
Εντός του 2012, άρχισε να «φλερτάρει» με μια μικρή τοπική αλυσίδα, τα σούπερ μάρκετ Παύλου. Κατάφερε τελικά να απορροφήσει στο δίκτυο της τρία καταστήματα της αλυσίδας, αποδεικνύοντας ότι πρόκειται για μια εταιρία της λιανικής που σε καιρό κρίσης γιγαντώνεται.Και ενώ η γιαννιώτικη αλυσίδα «Παύλου» προσπαθούσε να ενισχύσει τη ρευστότητά της με την πώληση κάποιων καταστημάτων της, και δη των πιο «δυνατών» τους, οι άλλες δύο γιαννιώτικες αλυσίδες, του «Παπαγεωργίου» και του «Παμβώτις» επέλεξαν τον δρόμο της επέκτασης και της δημιουργίας νέων καταστημάτων. Η συνταγή αυτή όμως φαίνεται ότι είχε διαφορετικά αποτελέσματα στην κάθε περίπτωση. Η αλυσίδα «Παπαγεωργίου» άνοιξε πέρσι το νέο της κατάστημα στη λεωφόρο Δωδώνης (σε κτίριο όπου στεγαζόταν το «Ατλάντικ»), με ικανοποιητικά μέχρι στιγμής αποτελέσματα, ενώ σε δύο μήνες ετοιμάζεται να εγκαινιάσει κι άλλο κατάστημα στην Ανατολή (σε κτίριο όπου στεγαζόταν κατάστημα «Παύλου»), με την ιδιοκτησία να είναι αισιόδοξη. Ο ιδιοκτήτης της αλυσίδας Βασίλης Παπαγεωργίου φημίζεται εξάλλου για τα προσεκτικά του βήματα στο λιανεμπόριο.
Κατάστημα… τεσσάρων μηνών!
Τα επιχειρηματικά σχέδια, αντιθέτως, της εταιρίας «Παμβώτις» των Υιών Δ. Κρανά δεν φαίνεται να βγαίνουν. Το νέο της κατάστημα επί της εθνικής οδού Ιωαννίνων-Αθηνών έβαλε λουκέτο πριν από δύο εβδομάδες. Τα εγκαίνιά του είχαν γίνει στα μέσα Δεκεμβρίου. Μέσα σε τέσσερις μήνες δηλαδή μια επένδυση εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ τινάχτηκε στον αέρα, δημιουργώντας τις ανάλογες συνέπειες στην αγορά. Σήμερα, τα σούπερ μάρκετ «Παμβώτις», που τα τελευταία χρόνια αυξήθηκαν κατακόρυφα σε διάφορες γειτονιές, αντιμετωπίζουν σημαντικά προβλήματα λόγω και του μεγάλου δανεισμού της εταιρίας από τράπεζες. Αυτή τη στιγμή μελετώνται διάφορα σενάρια διάσωσης της επιχείρησης, με γνωστό έμπορο της πόλης να εμφανίζεται πρόθυμος για συνεργασία.Όσο για τα σούπερ μάρκετ «Παύλου», την τελευταία εβδομάδα βιώνουν μια νέα, ιδιαίτερα δύσκολη περιπέτεια. Τα καταστήματά τους δεν λειτουργούν. Στην είσοδό τους υπάρχουν σημειώματα στα οποία αναγράφεται «κλειστό λόγω ανακαίνισης» ή «κλειστό λόγω απογραφής». Το Σωματείο Εμποροϋπαλλήλων και Λοιπόν Ιδιωτικών Υπαλλήλων Ιωαννίνων κατήγγειλε δε ότι η επιχείρηση έκλεισε τα καταστήματα, χωρίς να ενημερώσει τους εργαζόμενους. Από την εταιρία δεν έχει γίνει κάποια επίσημη ανακοίνωση. Ωστόσο τη Δευτέρα αναμένεται να ανοίξουν ξανά ορισμένα από τα καταστήματα, σύμφωνα το Εργατικό Κέντρο Ιωαννίνων. Το μέλλον των υπολοίπων παραμένει άγνωστο.
ΗΠΕΙΡΩΤΙΚΟΣ ΑΓΩΝ